Fundamentale metoder, Motivation

Part 2: Quran memorisation i Marokko

حفظ القرآن في المغرب

Marokko

Marokko er et land beliggende i Nordvestafrika og omtrent 99% af befolkningen af muslimer. Den kendte muslimske lærd, Ibn Ajruum, som er forfatter til Matnul Ajrumiyyah i arabisk grammatik, er også født i Marokko og døde senere i byen Fez, må Allaah være barmhjertig med ham. Marokko har et dybt rodfæstet engagement i bevarelsen af Al-Quran, hvilket gør det til et af de bedste steder at memorere og studere Quran. Bare i kraft af at bo der, vil din tilknytning til Allahs bog forøges. Et af de mest unikke aspekter af Marokko er, at én juz fra koranen læses i hver moské hver dag – en halv efter Fajr og en halv efter Maghrib.

Vejen til at memorere Al-Quran

I året 670 AD, nåede Islam til Marokko under lederskabet af Uqbah Ibn Nafi’. Siden har Islam spredt sig med hastighed i hele landet. Meget tidligt begynder forældre at lære deres børn Quran. Til denne dag i dag, bruger de fleste marokkanske familier og skoler en pen og en lawh (stentavle) til at hjælpe eleverne med at huske koranen. De skriver på dem og derefter læser de hvad de har skrevet indtil de memorerer det, og derefter dypper de stentavlen i vand og sletter det – fuldt ud sikker på, at det, de har memoreret af Allahs bog ikke vil forlade dem. Her er de de trin, som eleverne gennemgår (varierende*):

  1. Eleven memorerer sin Quran lektie (eksempelvis 1 side om dagen). Ved de fleste, er det deres shaykh/lærer, som dikterer det for dem og de læser efter ham. På denne måde memorerer de det.
  2. Eleven reciterer så denne lektie for sin lærer.
  3. Eleven får en lawh (stentavle) og skal skrive det han har memoreret fra sin hukommelse på denne lawh.
  4. Eleven viser sin lawh til læreren og læreren viser ham sine fejl.
  5. Eleven retter sine fejl og renskriver sin lawh forfra.

Mushaf er kun tilladt i nødstilfælde

Et af de mest mærkværdige ting ved netop Quran eleverne i Al-Maghrib (Marokko) er, at når de indtræder Masjid eller deres Quran skole, ligger de alle masaahef (Quran bøger) på hylden. Det er ikke tilladt for nogle at have deres bog med inde. Hvis nogle glemmer et ord eller et vers, skal de spørge deres sidekammerat. Hvis sidekammeraten ikke kan hjælpe, skal han spørge den næste, INDTIL man fuldstændig mangler nogle i lokalet, der kan nævne verset eller ordet. Her spørger man så læreren, som i sidste ende hjælper. Dette princip er til fordi underviserne ikke ønsker at vænne deres elever til hjælp. Dette skaber usikkerhed i dem og selvom de kan huske ordet, skaber de en trang til at kigge i deres mushaf for at dobbelttjekke. Dette vil de gerne undgå. Til gengæld vil de have, at eleverne tænker sig om og stræber på at huske ordet eller verset eller gør en indsats for at rette mulige fejl. Enten ved at recitere nogle få vers tilbage, tænke over hvilken surah det er eller spørge studiekammeraterne. Denne form for selvhjælp styrker deres selvdisciplin og hukommelse mere end noget andet.

En typisk dag i en Quran Madrassah i Marokko

  • 3:00 – Valgfrit at vågne op for individuelle Quran studier
  • 4:20 – Alle vågner
  • 4:50 – Fajr bønnen
  • 5:00-5:20 – Gruppe recitation udenad [1 hizb – cirka 10 sider]
  • 5:00-7:00 – Individuelle Quran studier
  • 7:00-9:30 – Her sover de fleste
  • 9:30-10:30 – Morgenmad
  • 10:30-13:00 – Individuelle Quran studier
  • 13:00-13:15 – Dhuhr bønnen
  • 13:15-13:45 – Valgfrit at spise mad eller snacks [ikke altid]
  • 13:45-16:15 – Individuelle Quran studier
  • 16:15-16:30 – ‘Asr bønnen
  • 16:30-17:00 – Fællesspisning
  • 17:00-19:00 – Individuelle Quran studier
  • 19:00-19:15 – Maghrib bønnen
  • 19:15-19:45 – Gruppe recitation udenad [1 hizb – cirka 10 sider]
  • 19:45-20:15 – Individuelle Quran studier, spise eller slappe af
  • 20:15-20:30 – ‘Isha bønnen
  • 20:30-21:00 – Let aftensmad
  • 21:00-22/23 – Individuelle Quran studier
  • 23:00 – Sovetid
  • 00:00 – Alternativ sovetid for dem, som vil studere lidt mere eller dem som mangler at nå deres mål, mm.

*Individuelle Quran studier betyder at du enten: skriver, reciterer eller memorerer Quran. Eller at du studerer regler og digte indenfor Tajweed & Qiraat. Nogle studerede også arabisk i dette tidsrum, fordi de ikke er arabisktalende eller fordi de vil styrke deres forståelse for arabisk grammatik, mm.

  • Som det kan ses, går meget af tiden på at spise, studere og sove.
  • Det er også meget normalt at tage en kort lur i løbet af dagen hvis man er træt. Nogle træner også eller spiller fodbold, typisk efter Maghrib.
  • Der er som regel ingen kontrollerende politik. Der er derfor ingen, som råber ad dig. Mange har den fordom, at disse steder er som en militærlejr, hvor læreren står med en pind og vækker alle elever. Nej. Det er voksne mennesker med ikhlaas og kærlighed til Allahs ord, som har valgt denne hverdagsstruktur frem for alle andre hverdagsstrukturer. Hvis man mangler motivation, er der altid nogle elever, som ALTID klarer sig godt og næsten aldrig har “dårlige dage’’. Dem kan man se op til eller vælge at spørge til råds.
  • Engang imellem får eleverne invitationer til lokale arrangementer, walimah, etc. Fx hvis en bror skal giftes eller lignende. Det tager cirka 3 timer af tiden og påvirker skemaet negativt. Men det er et godt pusterum til at lære andre at kende.
  • Hver torsdag er en fridag, hvor man ikke studerer, men slapper af. Nogle går på internettet, nogle kontakter familiemedlemmer fra udlandet, mm.

Det skal lige siges, at dette skema blev anvendt for 3 år siden, cirka i sommer-forår perioden. Det kan ske, at hverdagsstrukturen ændrer sig i vinterperioden. Det vigtigste og smukkeste er hvordan de gør brug af hvert eneste minut. Hvert eneste sekund tæller. Der er ikke tid til at spilde sin tid på at se film eller andet ligegyldigt. Der er en fin balance mellem at studere og slappe af. Men forestil dig den dag Quran får sådan en betydelig del i din hverdag? Den dag hvor Quran bliver dit daglige CO2? Den dag du ikke kan gennemføre 24 timer uden at have læst Al-Quran? 

Må den dag være nær og må vi alle være blandt dem, som gør fornuftigt brug af vores tid!