Fundamentale metoder, Motivation

Part 3: En dyb rejse med Quran i Mauritannia

I Allahs navn, Den Mest Barmhjertige, Den Mest Nådige

Tag med Hifdh Bloggen til Mauritannia, hvor vi udforsker hvordan Al-Quran memoreres og huskes i dette velsignede land. Et land, som bliver kaldt ‘Bilaad Ash-shanaaqit’ grundet Shinqiti familien, som består af flere huffaadh og lærde. Rejs med os for at gå i dybden med hvilke metoder og discipliner de anvender i deres rejse med Quran.

Mauritannia er et afrikansk land, der grænser op til Algeriet mod nordøst og de officielle sprog, som tales i landet er arabisk og fransk. . Islam spredte sig først sydpå til Vestafrika, herunder Mauritannia grundet nytilkomne muslimske handelsmænd og håndværkere. På grund af det ekstremt hårde klima i ørkenerne i Sahara, var det næsten umuligt at bevare store mængder af skriftlige værker fra de hårde og konstante sandstormer dengang. Derfor udviklede mange lærde i Mauritannia en stærk og solid memorisationsdisciplin. Når man besøger de mindre landsbyer, som er dedikeret til islamiske studier, hvor man studerer under shuyuukh, vil man sjældent se store biblioteker, hvor man kan finde de værker man ønsker. Til gengæld er der rigtig mange, børn og ældre, som studerer islamisk viden og har memoreret det til sådan et niveau, at de kan gengive det hele fra deres hukommelse.

Der findes en masse metoder og discipliner og der er især skrevet flere bøger om dette, eksempelvis bogen: ‘’Hifdhul Quran bi dariiq Al-Shanaaqit’’ og mange flere. Men vores formål er at give jer et indblik i hvor meget indsats og tid de ligger i Quran og måske kan du selv få muligheden for at implementere metoden i dit liv en dag. Du vil garanteret blive overrasket over det høje niveau og måske også inspireret til at overveje om du selv gør en indsats for, at din hifdh er solid og stærk. For nogle vil det synes alt for teknisk og praktisk, men for dem, som har oplevet at glemme det de har memoreret af Quran flere gange, er dette en højtrespekteret dyd. For dem, som virkelig har følt hvordan Al-Quran skal vedligeholdes hver dag, er dette en æret og smuk disciplin. For dem, som ønsker at huske enhver surah fra Koranen som de husker Surah Al-Fatiha, er dette ét skridt tættere på drømmen.

Memorisationsdisciplinen i Mauritannia er derfor overordnet delt op i tre:

  1. Memorisation
  2. Solid memorisation (itqaan, tathbeet)
  3. Repetition

Når man har memoreret Al-Quran er det ikke nok blot at gå videre med at memorere endnu mere. Kunsten i den mauretanniske metode er ønsket om itqaan og tathbeet, hvilket indebærer, at man gør sin memorisation solid. Dette gør man ved hjælp af at placere alt sin tid i sin memorisation. Det vil sige grundreglen er: Jo mere du gentager i begyndelsen, jo mindre repetition har du behov for senere.

Vi deler således metoderne op i to:

  1. Klassisk Mauretannisk metode
  2. Alternativ Mauretannisk metode

Her er en tilfældig elev i Mauretannias skema med afsæt i den klassiske metode:

Dag 1

Læs den side du gerne vil memorere igennem en del gange mens du kigger i mushaf. Læs det, indtil du kan det semi-flydende og har en overordnet memorisation af det.

Gentag det, du husker 500 gange (ja du læste tallet rigtigt) mens du kigger i din mushaf. Men husk at være god ved dig selv og tage pauser imellem. Nogle elever bruger en misbah (perlekrans til dhikr) til at holde styr på tallet og tager pauser mellem hver 100. Det tager cirka 4,5 timer i alt hvis det er én side af Koranen.

Dag 2

Gør det samme som dag 1 for den nye lektie (læs siden igennem til du kan huske det semi-flydende, gentag 500 gange). Gå tilbage til dag 1’s lektie og gentag den 150 gange.

Dag 3

Gør det samme som dag 1 for den nye lektie (læs siden igennem til du kan huske det semi-flydende, gentag 500 gange). Gå tilbage til dag 2’s lektie og gentag det 150 gange. Gå tilbage til dag 1’s materiale og gentag det 50-75 gange.

Dag 4

Gør det samme som dag 1 for den nye lektie (læs siden igennem til du kan huske det semi-flydende, gentag 500 gange). Gå tilbage til dag 3’s lektie og gentag det 150 gange. Gå tilbage til dag 2’s lektie og gentag det 50-75 gange. Gå tilbage til dag 1’s lektie og gentag det 10 gange.

Dag 5

Samme som dag 4, men læs det hele sammen et par gange for at sikre, at der skabes korrekte forbindelser.

Opsummering på metoden

  • n = ny lektie
  • g = gammel lektie

Dag 1: 500 n

Dag 2: 500 n + 150 g

Dag 3: 500 gentagelser i n + 150 g+ 75  g

Dag 4: 500 gentagelser i n + 150 g + 75 + 10 g

Dag 5: Samme som dag 4, men læs det hele sammen et par gange for at sikre, at der skabes korrekte forbindelser.

Alternativ mauretansk metode

Samme rutine som ovenfor, men tallene ændres til at det ser sådan ud:

Dag 1: 50 gentagelser

Dag 2: 50 gentagelser + 25 gentagelser

Dag 3: 50 gentagelser + 25 gentagelser + 10 gentagelser

Dag 4: Samme som dag 3, men gennemgå det hele sammen for at få korrekte forbindelser.

Fordelen ved denne disciplin er, at du ikke behøver at repetere så meget. Men at anvende denne metode betyder at du vil høre versene gentage sig i dit hoved og endda drømme om at recitere dem på grund af intensiteten af ​​det. Fortjenesten ved denne metode er, at den er et sikkert valg til dig som vil bevare Allahs vers fra bunden af dit hjerte, in shaa Allaah. Dette er også beregnet til folk, som studerer i Quran skoler eller har et sabbatår – men hvor der er vilje er der vej. For husk nu (!) disse elever som gør brug af denne metode i Mauritannia, bruger også deres tid på venner, familie og skole. I Mauretannia er de netop kendt for denne inspirerende og smukke disciplin om at rodfæste deres memorisation i den bagerste del af hukommelsen. Det er også denne ”hukommelse” vi har lagret Surah Al-Fatihah i. Forestil dig, at du aldrig glemmer Surah Al-Fatiha. Det kan udelukkende være fordi du har gentaget den så mange gange. De har virkelig sat niveauet for de ambitioner man ønsker med Allaahs ord.  Yderligere anvender de også metoden til at huske og lære mutuun (digte inden for islamisk viden) omhandlende fiqh, tajweed, aqeedah, m.v.